08 mai 2013

079.Doborarea invizibilului F117:strategie stralucita,un P18 inovator sau pur noroc ?

Un nevinovat eseu pe marginea unor intrebari logice si a unor raspunsuri...sa zicem controversate.


P18M, cu antena compensatoare
P18 in original
 Zilele trecute fara sa vreau am declansat o polemica virulenta pe o tema ce de fapt si de drept nu avea legatura cu subiectul articolului la care se comenta, datorita faptului ca am avut proasta inspiratie sa dau raspuns unei afirmatii catre intrebare ,facuta de un cititor.
 Necazul cel mare este ca , asa cum apare peste tot in Romania, persoane pasionate de anumite teme ajung sa creada ca detin adevarul absolut pe acel subiect, chiar daca abilitatile lor in domeniul respectiv sunt restranse la informatiile din internet ori- doamne ajuta !- din vreo biblioteca si atat.

 Problema grava este ca si la comentariile din acel articol am ajuns sa divagam departe rau de subiect, eu realizand tarziu ca de fapt acea discutie ar trebui transformata in alta pagina de discutii, chiar daca interlocutorul respectiv a dovedit continuu lipsa de informatie tehnica si... sa zicem strategica.

 Subiectul il voi continua aici, pentru a nu mai deranja si mai ales datorita faptului ca fiind on topic de aceasta data, se va putea dezvolta corespunzator.
 Tema este simpla : cum de a fost depistat si doborat un F117 Stealth in 1999 de antiaeriana Iugoslava.

 Dati pagina, eu voi expune ceea ce stiu iar voi veti putea comenta.
 Multumesc astfel si colegilor de la Romania Military care de multe ori mi-au suportat comentariile si discutiile provocate.

                                                                   - nemotoujours -

Aparatul doborat in Muzeul din Belgrad
 Este absurd sa incep cu povestea acestui record.
 Nu am de gand, intrucat mai amplu sau mai succint, mai romantata sau mai cazona, mai realista sau mai conspirationista, o gasiti pe tot internetul, de la fanteziile bloggerilor pana la " seriozitatea " ziarelor de scandal si " senzational ".
 Ceea ce voi discuta aici se bazeaza pe ceea ce stiu, am aflat si am vazut ,tehnic, operational, organizatoric de-a lungul vietii mele printre fiare de tot felul - radiante, explozive, mergatoare, transportoare, etc si amd, inclusiv fiare umane - le spun astfel tinand cont si de rele si de bune.
 Daca experienta cu fierul mort - masina - este de o anumita natura, cea cu fiara umana chiar te schimba total si-ti ofera surprize fantastice.
 De ce aceasta filosofie?
 Pai in cazul numit mai sus, al doborarii F117 eu am sustinut ca nu norocul si nu doar utilajul-radarul sau racheta- cat mai ales OMUL a avut cel mai important aport, prin inteligenta si pregatire.
 Desigur am fost contrazis arbitrar, nefondat.
 Dar sa desfasuram eseul, tehnic , logic si ...sa zicem de mana cu Fortuna???

 Radarul P18 nu este o forta tehnologica , un EDGE , cap de lista in tehnica radiolocatiei.Nimeni nu sustine sau a sustinut cumva acest lucru vreodata, asa cum nu am de gand sa-i ridic pe sovietici la ceruri ca ar fi creat radarul perfect si " vazator " de fantome.
 Pe langa o serie solida de calitati - una majora fiind si faptul ca datorita frecventei de lucru a acestei instalatii rachetele antiradar sunt aproape ineficiente - calitati care l-au facut ramas in multe armate din lume - are si ceva defecte poate suparatoare pentru puristii genului, printre care si o marja de eroare intre ceva sutici de metri pana la un kilometru...Eroare ce se compenseaza prin distanta maxima de 300 de km - conditii de ridicare pe biuta, dolmen, colina, etc ceea ce ajuta operatorii  si plansetistii  de calitate sa corecteze si chiar sa intuiasca in timp util cu toleranta minima posibila punctul de impact.
 Trebuie stiut ca aceste operatiuni de detectare si distrugere a tintei depind de calculul unor factori definitorii din care toti sunt precisi doar la momentul dat : viteza vant, temperatura aer, precipitatii da/nu,directie vant, rotatia pamantului, temperatura capului de lupta si apoi: azimut si inaltime tinta, directie tinta.
 Ca ai unitatea de comanda dotata cu computer sau nu, calculele sunt aceleasi, datele aceleasi, interpretarea lor fiind facuta tot de catre om si mai ales, DA ! de INTUITIA si EXPERIENTA sa .
 Sa stiti ca operatorii radar chiar au al saselea simt, indiferent ca sunt sub apa ( pe sonar ca tot cam aia e ) sau in aer, la ei al saselea simt lucreaza teribil si un comandant intotdeauna se va bate pentru un operator bun, asa cum un lunetist bun va fi intotdeauna visul plutonului de speciali.
 Deci factorul profesionalism este numarul 1 ca motiv al doborarii.

 Am explicat in acea discutie ca un factor deosebit de important, recunoscut de " faptuitorul" en titre al doborarii ( lt.colonel pe atunci Zoltan Dani, comandatul obiectivului), a fost si vremea umeda , care favorizeaza enorm detectia electromagnetica , " asezand " pe suprafetele aparatului de zbor particule fine de apa.
  Concluzie : factorul nr. 2 al doborarii este amplificarea semnaturii electromagnetice a aparatului de zbor de catre particulele de apa aderente la acesta.

 Interlocutorul meu de pe R.Military a mai adus un argument in discutie: aparatul a fost " prins " de catre fascicolul radar cu cala deschisa.
 Nu am auzit pana atunci de acest motiv, nu-l contest, mai ales ca la largare din cala viteza de deplasare se scade si mai mult, deci creste timpul de vizualizare, odata cu amprentarea suplimentara datorata deschiderii calei.
 Nu sunt in totalitate de acord cu argumentul calei deschise,deoarece nu am aflat de el decat din aceasta sursa, dar il iau in seama ca un factor plauzibil si de aceea -l notez 3.

  Factorul cel mai important al captarii semnalului F117 - lui se pare ca este motivatia data de insusi Zoltan Dani : modificarea sitemului electronic de emitere si captare a semnalului el- magnetic al radarului.
 Dupa cum se stie, P18 este o dezvoltare pe aceeasi tema a faimosului P12 , predecesorul sau, aparat care pe partea de preamplificare/amplificare semnal folosea numai tuburi electronice.
 Modificarile nu sunt majore , dar etajul de preamplificare a fost tranzistorizat, achipamentul devenind hibrid si capatand astfel capacitati marite de detectie si vizualizare.
 Un salt tehnic major il reprezinta un sistem de memorare numit moving target indication-MTI sau  система селекции подвижных целeй СПЦ in rusa .
 Ei bine, pe langa aceste jucarii , radarul susnumit beneficiaza si de POSIBILITATEA LUCRULUI SINCRONIZAT CU ALTE UNITATI ASEMANATOARE - retineti va rog aceasta idee si veti vedea de ce.
 Bun.
 Modificarile invocate de dl.Zoltan se bazeaza pe faptul ca oricum acest tip de radar in margine de plaja de semnal - capat de banda - era banuit  de catre specialisti ca " vede "si structuri "stealth" ,de aceea el s-a gandit sa-i coboare si mai mult frecventa schimbandu-i patru condensatori din etajul de amplificare, facandu-l astfel sa emita "dincolo" de suprafetele antiradar ale aparatului de zbor si sa fie reflectate DE STRUCTURA CONSTRUCTIEI ACESTUIA.
 Practic aceasta penetrare el-magnetica face vizibil dintr-un anumit unghi avionul , cu 25 km in avans,absolut suficienti pentru lansarea loviturilor.
 Datorita acestor modificari consider ca putem numerota cu 4 factorul de care vorbim.

 Sa recapitulam factorii :

1.profesionalismul, experienta si strategia folosirii GRUPULUI de radare si P18 la care putem adauga si inteligenta lui Zoltan dovedita la punctul 4;
2.vremea umeda favorabila reflectiei combinate a particulelor de apa,
3.deschiderea calei bombelor - revin : nu am confirmari dar este foarte plauzibila;
4.modificarile aduse electronicii bazate pe capabilitatile constructive ale instalatiei.

 Practic acesti factori enumerati ar trebui sa dea de pamant cu teoria " norocului " vizualizarii tintei, teorie care din principiu nu va fi acceptata niciodata de o persoana pregatita tehnic si stiintific, deoarece acest factor numi Fortuna s-a demonstrat indubitabil ca nu este altceva decat  stiinta si tehnica si orice intamplare are fond clar real indiscutabil.

 Si acum, cireasa de pe tort !
 Factorul nr. 5 cunoscut de mult de cei care au accedat la informatiile neoficiale ale vremii, si care desigur, nu convine nici la ora actuala sa fie prea cunoscut, fiind motivul principal al " demolarii "retelei de P18 si alte radare de acest gen, imediat cum s-a putut face oficial acest lucru, intarind hotararea de scoatere la pensie a vechilor " stealth"-uri si regandirea de la zero a acestui concept :
 va aduceti aminte de ce am scris mai sus :POSIBILITATEA LUCRULUI SINCRONIZAT CU ALTE UNITATI ASEMANATOARE?
 Nu este ceva fantastic, deoarece la ora actuala nici nu se concepe sa nu se mai lucreze altfel .
 Ideea apare altfel daca sunteti atenti si facem 2 secunde scoala:
 P18 este un radar 2D, adica lucreaza pe 2 axe - asazisele  x si y.
 Una reprezinta distanta si cealalta azimutul.
 Viteza reiese din calculul pozitiei tintei intre doua sau mai multe impulsuri.Altitudinea este data de catre un radioaltimetru in sincron.
 Ei bine, ia ganditi-va daca la un moment dat se mai poate vizualiza o directie, adica z?
 Practic ai o varianta in plus la vizualizarea tintei si concretzarea semnalului receptionat.
 Si se poate realiza prin...SINCRONIZAREA CU O ALTA INSTALATIE la distanta de prima si deplasata lateral in teren fata de aceasta.

 Acest lucru nu am mai apucat sa-l scriu in comentarii, fiind enervat de calea pe care o apucase discutia si fiind de fapt motivul pentru care pornisem sa explic.

 Vreau sa va uitati si la pozele de mai jos pentru a vedea inca o instalatie (radioaltimetru) care in mod normal lucreaza cu P18:

PRV-13
PRV-13
PRV-16






















 Domnilor,doamnelor,dragi tovarasi si pretini,
 sa nu credeti cumva ca ceea ce am scris aici sunt inventii,zau !
 Cine a lucrat in acea perioada in domeniul pe care-l discutam sau mai lucreaza.,poate sa confirme sau sa infirme aceste fapte, nu de alta dar armata romana are si ea studii pe aceasta tema si chiar rezultate experimentale si chiar nu sunt secrete.
 Eu astept acum de la dvs. sa dati cu mine de pamant de veti dori.
 Supliment:
 -Zoltan Dani a specificat la un moment dat ca a folosit radare demontate de pe MIG 21 si le-a imprastiat pe un teritoriu larg in jurul instalatiei sale pentru a deturna eventualele rachete antiradar trimise spre P18-le sau.

 Am incercat aici sa expun pe intelesul tuturor si sper ca macar esenta faptelor se intelege.
 Astept si spor la comentarii.

 Atentie la comentarii:
- din nefericire la primul si uneori al doilea comentariu al  aceleiasi persoane nu se afiseaza instantaneu ,urmatoarele intrand aproape imediat.
- folositi functiile de urmarire si abonare ptr.a fi la curent cu raspunsurile celorlalti.
- rugam insistent folositi nick-nameuri pt.a avea logica discutiile ce apar intre comentatori

Multumim
                                                        - nemotoujours - 

Completare de ultima ora cu privire la acest subiect, deoarece la un moment dat pe " Romania Military" s-a comentat ca doborarea unui singur F117 este pur noroc, altfel ar fi fost lovite si altele, citez pe lt- colonelul Djordje Anicic care a facut parte din aceeasi brigada cu Zoltan:

„Brigada noastră de rachete nr.250 a doborât 3 avioane ale adversarilor, pe care aceştia le-au recunoscut, şi alte două, pe care NATO nu a vrut să le confirme. În a treia zi de război, pe 27 martie, la ora 20:42, brigada a doborât avionul „invizibil” F117. În total, în dotarea Forţelor Aeriene ale SUA existau 59 de astfel de avioane. Se planificase ca tocmai F117 să devină principalul avion pentru armata americană până în 2025. Am mai doborât un F-16 CG, în noaptea de 1 spre 2 mai. Iar pe 19 mai am doborât un B2A. În trei luni de război am reuşit să doborât să ţintim încă un avion F117, el a fost avariat, dar a reuşit să ajungă până în Bosnia, unde a aterizat pe un aerodrom. Există dovezi ale specialiştilor, care confirmă că sistemul nostru de apărare antiaeriană a lovit şi un alt avion de stealth. Noi am reuşit să provocăm daune materiale importante americanilor. Ei au mizat mult pe stealth şi au vrut să-l vândă întregii lumi, însă după anul 1999 planurile lor de afaceri au eşuat. Clienţii au refuzat să cumpere acest avion. Iar în martie 2008, F117 a fost scos din dotare."
  Urmarea AICI

11 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  3. https://www.youtube.com/watch?v=aJ98lBR9tgY

    RăspundețiȘtergere
  4. Da ! Notabilă analiză !
    De reținut .
    ...Însă ...Avionul ” invizibil ” ,la ora actuală ...este doar un concept imperfect al unui prototip irealizabil !
    Ori ce vânător experimentat poate lua în vizorul armei sale ,și doborî, cu puțin noroc ,.......păsările văzduhului .

    RăspundețiȘtergere
  5. Super articolul, n-am diplome dar am inteles perfect ! La aproape 40dB castigul instalatiei cu factor de zgomot mic, combinata cu inca una (era bine cu doua :D ) este mortala. Daca si "personalul" este talentat ...pot spune ca au scapat usor trupele NATO.

    RăspundețiȘtergere
  6. Daca x si y reprezinta distanta si azimutul, atunci z probabil ca este altitudinea. Cred ca in orice localizare a unui avion sunt necesare TOATE cele trei informatii. Altfel ar fi imposibil sa se stie pe unde zboara ca sa trimita rachetele dupa el.

    RăspundețiȘtergere
  7. Invizibilitatea la radar este comandata de pilot dupa dorinta. Pesemne ca in acel moment era intrerupt si in plus lasa so o urma termica. Aceste avioane sunt cu dubla functie, de avioane clasice si de UFO (un alt mijloc de deplasare secret). "Specialistii" vor rade desigur, dar adevarul este ca nu cunosc cum trebuie si alte fenomene din fizica electricitatii si a scanteilor si fulgerelor. Adevaratul curent electric este altul decat cel invatat.

    RăspundețiȘtergere
  8. Pentru o mai buna clarificare ar fi interesant de stiut cum au fost utilizate datele furnizate de statia P-18, de catre complexul RAA NEVA, mai exact in ce regim a executat lansarea si combaterea ...

    RăspundețiȘtergere
  9. Pentru o mai buna clarificare ar fi interesant de stiut cum au fost utilizate datele furnizate de statia P-18, de catre complexul RAA NEVA, mai exact in ce regim a executat lansarea si combaterea ...

    RăspundețiȘtergere