20 martie 2014

464.Momente din istoria aviatiei militare romanesti: “Make i-a culcat la pamant!”- ARTICOL PRELUAT DIN "AVIATIA MAGAZIN"


mig 21 make mic  Aviatia militara are o istorie bogata in tara noastra si, daca prezentul nu este asa cum ni-l dorim, trecutul este, cu siguranta, unul cu care ne putem mandri in orice situatie. Intre momentele arhicunoscute ale istoriei aviatiei noastre se afla si unele poate mai spectaculoase, dar care sunt stiute doar de o mana de oameni, cei care au avut sansa de a se afla la locul potrivit, la momentul potrivit.

  In continuare va propunem o serie de materiale cu povesti extraordinare, dar putin cunoscute, din aviatia militara a Romaniei.

Trecerile lui Make

  Anul 2006 a fost unul foarte bun pentru fanii aviatiei din Romania. In vara, la sfarsitul lunii iulie, aeroportul “Mihail Kogalniceanu”, de langa Constanta, gazduia, dupa cinci ani de pauza, Romanian International Air Show, mai cunoscutul ROIAS.

DA PAGINA SA VEZI CE A INSEMNAT “Un tip linistit” cum il stiau colegii !!!


  Fortele Aeriene au avut o participare impresionanta, cu o formatie extinsa de 9 (noua!!!) MiG-uri 21 LanceR, un alt LanceR in evolutie solo, o formatie inedita, de la Boboc, formata din 5 (cinci!!!) IAR-99, doua L-39 Albatros si un Antonov An-26 de la Otopeni, un “roi” de IAR 330 Puma (patru formatii de cate patru elicoptere), IAK-uri, parasutisti si lista poate continua.

  Nici capitolul “invitati straini” nu a fost sarac, ba dimpotriva. Au evoluat Frecce Tricolori, Turkish Stars, Saab Gripen solo, F-4 Phantom II, A-10 Thunderbolt, F-16, Tornado, Mirage-2000 etc.
Ei bine, pilotii romani de reactoare au fost trimisi la Baza Aeriana 86 Borcea, fiind cazati in “Colonie” si antrenandu-se intens pentru cele doua zile de spectacol. Se pleca de pe Borcea, se efectua prezentarea la Constanta dupa care se revenea la aerodromul de langa Fetesti. Evolutiile in sine ale formatiilor noastre au fost, in esenta, liniare si oarecum plictisitoare. Adica se pleca, se intra in formatie, se mergea cumva drept pana la Kogalniceanu si asta era, urmand acelasi tipar pentru intoarcere.

   In mod absolut logic, pilotii nu erau incantati peste masura de astfel de zboruri, mai ales ca regulile stricte ale unui show international trebuiau respectate la sange.
   Asa se face ca, dupa zile de antrenament si doua zile de spectacol, duminica, 30 iulie 2006, la revenirea pe Borcea, ai nostri piloti isi aratau putin din maiestria pe care o aveau la mansa. S-au executat treceri la joasa inaltime, atat solo cat si cu formatia, fiecare dorind sa le arate celorlalti ce poate sa faca.
“La spartul targului”, cum se spune, cand marea majoritate a pilotilor aterizasera si se bucurau de binemeritatele beri reci oferite de sponsori, formatia de MiG-uri 21 a aparut la verticala aerodromului, pilotii asezandu-si aparatele cuminti pe pista. Ultimul a ramas locotenent comandorul Eugen “Make” Matache. “Un tip linistit”, dupa cum il stiau colegii.

   Ei bine, Make (imi voi permite sa ii spun si eu asa, sper sa nu fie cu suparare, desi vorbim de un pilot de exceptie, pensionar si pilot civil in prezent) a reusit sa isi surprinda prietenii si cunoscutii. A venit cu LanceR-ul, de la sud spre nord, pe deasupra bretelei de rulaj de la Borcea la o inaltime de aproximativ 5 metri si cu o viteza de peste 600 kilometri pe ora, culcandu-i, la propriu, pe cei care se aflau acolo, familiile pilotilor, personalul tehnic, fotoreporteri din presa.

.
A doua trecere, de la nord la sud, a fost si mai teribila. Make a coborat pe la 2-3 metri de sol, absolut toata lumea care se afla pe bretela efectuand un “Culcat!” ca la carte. Au urmat dupa asta alte doua treceri, abia apoi Eugen Matache venind la aterizare.

.

Momentul a fost surprins de fotoreporterul Wolfgang Block si a ramas imortalizat pentru posteritate.
Interesant si trist in aceeasi masura este faptul ca acum, desi imaginile respective sunt publice si circula pe internet, putini sunt cei care cred ca ele sunt reale si si mai putini cunosc povestea din spatele lor.

(Aviatia magazin)

 Astazi in jurul orei 8:45,Cpt.cdor(r)Matache Eugen(Make)..."la lasat motorul"si a aterizat fortat la escadrila din cer la numai 47 de ani.
Corpul neinsufletit este depus la capela bisericii Sf.Ilie din Fetesti,iar slujba de inhumare va avea loc incepand cu ora 12.00. Ihumarea, la cimitirul militar Sf.Gheorghe din Fetesti sambata 22 martie 2014.Informatii suplimentare la tel.0722531040 sau 0727358702.ANCMRR-Fetesti transmite pe aceasta cale sincere condoleante familiei indoliate-


Dumnezeu sa-l ierte.

( Ancmrr Filiala Fetesti )



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu